onsdag 25 juni 2014

Månadens Inspiratör Juli - Anna Esbjörner

Den där stunden, när barnen sover, det är lugnt och tyst, och jag förfogar över min egen tid. Då smiter jag ner i källaren, i mitt syrum, och bara njuter av att få vara där jag trivs bäst. Pula med något litet eller stort projekt, klappa på tyger eller fästa några trådar. För mig är sömnaden återhämtning i det annars så intensiva småbarnslivet.


Jag heter Anna Esbjörner och jag började sy för snart fyra år sen, när min svärmor lånade ut sin overlocktill mig. Jag blev snabbt biten, och envis som jag är gav jag mig sjutton på att bli riktigt bra på det jag gjorde. Jag har utvecklats mycket under de här åren och numera syr jag nästan alla barnens kläder men även en hel del kläder till mig själv.

 

Ett av mina favoritmönster som jag använder till både tröjor, tunikor och klänningar är mönstret OttobreCretaive Workshop 301. Jag gillar enkla plagg där det mönstrade tyget får stå för sig själv.


Här en långärmad tröja i storlek 92 till vår Erik. Som en extra detalj har jag fållat tröjan med den aviga trippelsömmen på min täcksömsmaskinJanome coverpro 10000 cpx.

 


 

Det ekologiska tyget med rosor påminner mig om gammaldags sängkläder. Först ut blev ett linne till mig med kantband av vit jersey. Mönstret är eget eller ska jag säga HMs? Just ett linne är ju väldigt enkelt att rita av från ett köpeplagg eftersom man inte behöver bekymra sig om ärmkullar hit och dit.

 


 

Av tyget som blev kvar sydde jag ett par trosor till mig, även de avritade från ett köpeplagg. De är fållade i benen och har trosresår i midjan, och de hemsydda är favoriterna i lådan!  

 


 

 

 

Min meter tyg räckte även till sovkläder till vår fyråriga dotter Elsa. Grunden till linnet är (såklart) från Ottobre CreativeWorkshop 301, men jag har ringat ur ärmhålen och (uppenbarligen) skippat ärmarna. Passformen blev inte riktigtbra, jag borde ringat ur ärmhålen mycket mer, men då vet jag det tills nästa gång! Trosorna är även de avritade från köpetrosor och kantade med jersey i både ben- och midjeöppning.

 

 



Om du vill se mer av saker jag syr så är du välkommen att kika in på min blogg, annasalster.blogspot.com. Jag finns även påfacebook.com/syttavannasalster. Tack för mig!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar